‘Bioilaç’ta büyümek istediklerini anlatan CEO Candan Karabağlı, know-how için yabancı ortak aradıklarını söyledi.

Eşdeğer ilaçta artan rekabet, faaliyetleri tamamen bu alanda olan Türk ilaç şirketlerini de değişime zorladı. Eşdeğer ilacın dünyada toplam pazarın yüzde 27’sini oluşturduğunu ve bu oranın 2015’te yüzde 45’lere ulaşmasının beklendiğini vurgulayan Abdi İbrahim’in CEO’su Candan Karabağlı, yeni yatırım planlarını buna uygun olarak yaptıklarını anlattı. Karabağlı, İstanbul’daki mevcut tesisin yanına sadece onkoloji alanında faaliyet gösterecek yeni bir fabrika inşa ettiklerini ve 2015’te ilaçlarının pazara sunulacağını belirtti.

KİMYASAL İLAÇ DURDU
Basit hastalıkların tedavisinde kullanılan kimyasal ilaç pazarının yüzde 4 büyüdüğünü anlatan Abdi İbrahim Ar-Ge Direktörü Ferhat Farşi ise ilaç şirketlerinin artık kanser, romatoit artrit, alzheimer gibi daha karmaşık hastalıkları tedavi eden bioteknolojiyle üretilen ilaçlara kaydığını söyledi. Farşi, “Bioteknolojiyle üretilen ilaçlar pazarı her yıl yüzde 15 ila 20 arasında büyüyor. Ancak bu alanda yatırım çok pahalı. Bazı şirketler bu ilaçların eşdeğerini ürettiler ama çok pahalı geldiğinden finansal ortak arıyorlar. Abdi İbrahim bu tür know- how’ı olan şirketlerle ortaklık arayışında” dedi. Bu alanda ABD, Avrupa ve Kore kökenli şirketlerin yol aldığını ifade eden Farşi, şu anda Arjantinli bir şirketle görüştüklerini sözlerine ekledi.

“2020 İÇİN YATIRIM”
İçinde bulundukları yatırım sürecinin uzun vadeli hedefler içerdiğini anlatan CEO Candan Karabağlı, “Biz şu anda 2020’de kazanacağımız işin peşinden koşuyoruz” dedi. Bu konuda devletin ilaç üreticilerine teşvikler vermesi gerektiğini dile getiren Karabağlı, “Güney Kore’de devlet bioteknolojik ilacı stratejik sektör ilan etti. Oradaki şirketler şimdiden 7 yıl sonrası için yatırım yapıyor. Devlet molekülleri şirketler arasında bölüştürmüş durumda, planlı bir şekilde ilerliyorlar. Çin yatırım yapıyor, 10 yıl sonra ilaçta Hindistan’ı geçmesi bekleniyor. Türkiye’nin de bir şeyler yapması gerek aksi takdirde sadece ilaç satan ülke haline geleceğiz” diye konuştu.

Avrupa’dan ‘yenilikçilik’ ödülü

1912’de kurulan Abdi İbrahim, ‘Dünyanın en büyük 100 ilaç şirketi” listesine giren tek Türk firması olma özelliğini taşıyor. Şirketin 2010 cirosu 832 milyon dolar. Bu yıl dolar bazında yüzde 5 büyüme hedefliyor. 15 ülkede ruhsatlı ilaç satan Abdi İbrahim’in yıllık ihracatı ise 40 milyon doları aşıyor. Şirketin 40 milyon dolarlık yatırımla kurduğu Ar-Ge Merkezi’nde yılda ortalama 10 patent başvurusuna konu olacak ürün geliştiriliyor. 100’ün üzerinde uzmanın çalıştığı merkezin üç ürünü, son olarak Avrupa İş Ödülleri’nde ‘Yaratılıcılık’ kategorisinde ‘Onur Ödülü’ne layık görüldü.

sabah