Dünya Sağlık Örgütü ve Dünya Hepatit Birliği tarafından “Dünya Hepatit Günü” olarak belirlenen 28 Temmuz günü dolayısıyla hastalıkla ilgili bilgiler paylaşan DoktorTakvimi uzmanlarından Enfeksiyon Hastalıkları, Ozon Terapi Uzm. Dr. Ahmet Şahin Alpay, Türkiye’de en çok viral hepatitlerin ve obeziteye bağlı olarak gelişen aşırı alkol tüketimi ile karaciğer yağlanmasına bağlı hepatitlerin görüldüğünü belirtiyor.

Hepatitlerin daha önceki dönemlerde olduğu gibi günümüzde de öneminin devam ettiğini söyleyen DoktorTakvimi uzmanlarından Enfeksiyon Hastalıkları, Ozon Terapi Uzm. Dr. Ahmet Şahin Alpay, “Gelişmekte olan ülkelerde hepatite viral, bakterier ve toksit maddeler etken olurken, gelişmiş ülkelerde karaciğer yağlanması da etkilidir. Hepatit, başlangıçta masum bir hastalık olabildiği gibi kontrol altına alınıp tedavi edilmezse siroza, primer karaciğer kanserine dönüşebilmektedir. Bunun için alt yapıya, beslenmeye ve hijyen şartlarına uygun yaşamak çok önemlidir. Ülke olarak bizi en çok ilgilendiren viral hepatitler ve obeziteye bağlı olarak gelişen aşırı alkol tüketimi, karaciğer yağlanmasına bağlı hepatitlerdir. Viral hepatitler: Hepatit A virüsü (HAV), Hepatit B virüsü (HBV), Hepatit C virüsü (HCV), Hepatit D virüsü (HDV), Hepatit E virüsü (HEV) olan hastalıklardır. Bunlar primer hepatotrop virüsler diye adlandırılır” diyor.

Hepatit A ve E virüsüne en büyük etken enfekte gıdalar
Hepatit A ve E virüsünün fekal-oral yol ile bulaştığını belirten Uzm. Dr. Ahmet Şahin Alpay, “En büyük etken enfekte gıdalardır. Hepatit C ve D virüsü kan ve kan ürünleri, steril olmayan tıbbi müdahaleler ve cinsel yolla, ayrıca gebelerden doğum esnasında bebeklere bulaşır. Halsizlik, yorgunluk, iştahsızlık, bulantı, kusma, göz altı morlukları, ciltte sararma, idrar renginde koyulaşma, dışkı renginde beyazlaşma gibi belirtiler gözlenir.”

Hepatit ile mücadelede toplum olarak aşılanmalar yapılmalı
Hepatit A ve E infeksiyonlarından korunmak için gıda güvenliğine dikkat edilmesi gerektiğinin altını çizen Uzm. Dr. Ahmet Şahin Alpay, “Salgınlar esnasında ve hastalığın yaygın görüldüğü yerlere seyahat ederken aşılanmalıdır. Hepatit B, C, D infeksiyonlarından korunmak için sağlık merkezlerinde sterilizasyona dikkat edilmeli, korunmasız cinsel temasta bulunulmamalı, risk gurupları aşılanmalıdır. Ayrıca gebe takibi yapılmalı ve anneden bebeğe bulaşmanın önüne geçmek için aşı yapılmalıdır. Herhangi bir şüpheli temasta en yakın sağlık merkezine müracaat edilmeli” diyor.

Hepatit A ve E virüsü infeksiyonlarının daha az gelişmiş ülkelerde, hijyen şartları gelişmiş ülkelerde çok az görüldüğünü söyleyen Uzm. Dr. Ahmet Şahin Alpay, “Hepatit B virüsüyle yaklaşık 2 milyar kişi karşılaşmış, dünya üzerinde 300 milyondan fazla kişi enfekte olmuştur. C virüsü ile yaklaşık dünyada 150 milyon kişi enfektedir. Hepatit A ve E virüsü infeksiyonları genellikle destek tedavilerle iyileşmektedir. Antiviral ajanlar geliştikçe hepatit B, C ve D ile enfeksiyonlarla daha iyi mücadele edilebilmekle beraber sağlık sistemleri üzerinde ciddi bir yük oluşturmaktadır” ifadelerini kullanıyor.