İlaç devlerinin radarından çıktık…

Dünyada önde gelen pek çok şirketin de yer aldığı yaklaşık 40 ilaç firmasının üyesi olduğu Araştırmacı İlaç Firmaları Derneği (AİFD) Genel Sekreteri ve Yürütme Kurulu Başkanı Alp Sevindik, ilaç sektöründeki ani fiyat indirimleri sonrasında 2010 yılı ve 2011 başında bazı işten çıkarmalar yaşandığını belirterek, “Sektörde yaklaşık 25 bin kişi çalışıyor. Bizim tahminimiz yüzde 10 civarında bir işsiz kalma durumu oldu. Geçen hafta ABD’de bazı firmalarla görüştüm. Hepsinin radar ekranından çıkmış görünüyoruz. Şu anki bakış açıları: ‘BRIC vardı, biz yine BRIC’e bakalım’ şeklinde” dedi.

2010 zor geçti

AİFD’nin internet sitesinde hizmete giren “Veri ve Analiz Merkezi”nin tanıtım toplantısının ardından sektöre ilişkin sorularımızı yanıtlayan Sevindik, 2009 sonunda düzenlenen ilaç bütçesinin sınırlarında kalmak için ilaç fiyatlarının düşürüldüğünü anımsatarak, “Türkiye’de ilaç fiyatları Avrupa’daki beş referans ülkenin en ucuzu alınarak tespit ediliyordu. Bundan da yüzde 34 daha düşürüldü. Bunlar 2009 sonunda yapıldı, 2010 oldukça zor geçti” diye konuştu.

En ucuzun yarısı kadar

2010 yılsonunda bir fiyat indirimi daha yapıldığını hatırlatan Sevindik, şunları anlattı: “Bu sefer Türkiye’de ilaçlar Avrupa’nın en ucuz ülkesinden yüzde 30-50 daha düşük satılmaya başlandı. Bu sektör büyük oranda sürdürebilir olmaktan çıkıyor. İlaç sosyal bir ürün. Piyasada var olan bir ilacı firmalar birden bire ortadan kaldıramaz. Esas etkilenecek olan yeni ilaçların Türkiye’ye gelişi, çünkü birçok ilacı belli bir yatırımla Türkiye’ye getirmeniz lazım. Firmalar bu yatırımı yapmaktan çekinecek. Çünkü Türkiye’nin verdiği imaj öngörülebilirliği olmayan bir ülke imajı. Önümüzdeki dönem daha çok yeni ilaçların Türkiye’ye girişinde sıkıntı olacaktır. Bu, Türkiye’deki sanayinin de sürdürülemez hale gelmesi anlamına geliyor.”

Türk ilaç pazarının dünya ilaç pazarının yaklaşık yüzde 1’ini oluşturduğunu ifade eden Sevindik, Türkiye’ye geçen yıla kadar BRIC ülkeleriyle beraber “yatırım yapılması gereken” ülke gözüyle bakıldığını kaydetti. 2009’da yapılan ani indirimin bunu bir ölçüde sarstığını söyleyen Sevindik, “Yine de hiç değilse geçtiğimiz yıl boyunca belli bir sürdürülebilirlik olacak diye herkes ayağını o yorgana göre uzatmaya çalışıyordu. 2010 sonunda bir daha yüzde 9.5 indirimin gelmesi bu bakışı çok değiştirdi” diye konuştu.

Sevindik, 2004 ve 2005 yıllarında başlatılan reformlarla sağlık hizmetlerine erişim ve kalitesinde önemli ölçüde artış yaşandığını dile getirdi.

Güncel sağlık verileri için yeni merkez

AİFD’nin internet sitesinde hizmete giren Veri ve Analiz Merkezi’nde, sağlıkla ilgili demografik ve sosyoekonomik verilerin yanı sıra, sağlık ekonomisi ve ilaç endüstrisi hakkında da kapsamlı ve güncel veriler yayınlanıyor. Veri merkezine “www.aifd.org.tr” adresinden ulaşılabiliyor. Alkol ve tütün kullanma oranları, sağlık personelinin sektöre dağılımı, sağlık ve ilaç harcamaları, ilaç pazarının büyüklüğü gibi birçok alanda veri bulunuyor.

Hürriyet