Romatoloji Araştırma ve Eğitim Derneği yarışma düzenliyor.

Romatoid artrit ve ankilozan spondilit hastalarının gündelik hayatta karşılaştıkları zorluk ve engellere dikkat çekmek için 2010’dan beri Romatoloji Araştırma ve Eğitim Derneği tarafından hareket temalı bir fotoğraf yarışması düzenleniyor.  Pfizer’in sponsorluğunda düzenlenen yarışmanın 2012 yılı teması “Romatizmaya İnat Durmasın Hayat’’olarak belirlendi.

Romatoid artrit (RA) ve ankilozan spondilit (AS) hastalarının hareket kısıtlılığı nedeniyle gündelik hayatlarında karşılaştıkları zorlukları ve engelleri konu alan, hayatın içinden karelerle ”Hareket” ve “Hareket Kısıtlılığı” olgularına dikkat çekmek ve bunları sanatsal bir formda kurgulayarak yeniden yorumlamak amacıyla düzenlenen fotoğraf yarışmasının son başvuru tarihi, 20 Eylül 2012 olarak belirlendi.

“Romatizmaya İnat Durmasın Hayat’’ fotoğraf yarışması ile romatoid artrit ve ankilozan spondilit hastalarının hayatlarında sınırların çizilmesine neden olan engeller üç farklı objektiften yansıtılacak. Yarışma, geçen yıl olduğu gibi bu yıl da romatoid artrit ve ankilozan spondilit hastalarının mücadelesinin en yakın tanığı olan romatoloji, ortopedi ve travmatoloji ile fizik tedavi ve rehabilitasyon uzmanı doktorların, hemşirelerin ve Pfizer çalışanlarının katılımıyla gerçekleşecek.

Sinema, basın ve fotoğraf dünyasının ünlü isimleri jüride yer alacak

İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa Tıp Fakültesi, Romatoloji Anabilim Dalı Öğretim Üyesi ve Romatoloji Araştırma ve Eğitim DerneğiGenel Sekreteri Prof. Dr. Vedat Hamuryudan ile birlikte yarışmanın jüri üyeleri arasında Mustafa Altıoklar, Muammer Yanmaz, Mehmet Turgut ve Koray Peközkay gibi sinema, basın ve fotoğrafdünyasınınönemli isimleri bulunacak.

Yarışmanın sonuçları, bu iki hastalığa dikkat çekmek amacıyla yarışma sonrasında yapılacak basın toplantısıyla duyurulacak. Ödül töreni ve ilk sergi ise Ulusal Romatoloji Kongresi’nde gerçekleştirilecek.

Yarışmaya katılan ve dereceye giren ilk 3 kişiye fotoğraf ekipmanı hediye edilecek. Yarışma ile ilgili daha fazla bilgi almak ve başvurmak için: www.hareketihissetmek2012.com adresini ziyaret edebilirsiniz.

Romatoid artrit nedir?
Romatizmal hastalıklar, 7’den 70’e her yaştan insanın hayatında görülebilen ve sebep olduğu belirtiler (ağrı, şişlik, vs) nedeniyle hastaların sağlıklarını olduğu kadar sosyal hayatlarını önemli ölçüde etkileyen ve hatta yaşam sürelerini kısaltabilen durumlardır. Bu grup içinde en sık rastlanan hastalıklardan biri de, başta eklemler olmak üzere vücuttaki çeşitli dokularda inflamasyona (iltihaba) ve bunun sonucu olarak hasara neden olan, tedavi edilmediği takdirde kalıcı sakatlık/kısıtlılığa sebep olabilen kronik bir hastalık olan Romatoid Artrittir (RA).1,2,3

Vücuttaki birçok doku ve organı etkileyebilen RA, eklemlerden ise tipik olarak elleri, el bileklerini, ayak bileklerini etkiler.1 RA kontrol altına alınmazsa hastaların önemli bir kısmında geri döndürülemez eklem hasarına yol açabilmektedir.1,3 Eklem hasarının şiddetine bağlı olarak; yemek pişirmek, temizlik yapmak, kişisel bakım gibi günlük işleri yapabilme becerisini olumsuz etkileyebilen hastalığın ileri evrelerinde ağır sakatlık ve hareket yetisinin kaybı söz konusu olabilir.1

Romatoid artritin sıklığı, genel olarak %0,5-1 olarak bildirilmekte, bu da, ülkemizde 350 ila 700 bin kişinin bu hastalıktan etkileniyor olabileceğini göstermektedir.1,3

Ankilozan spondilit nedir?
Ankilozan spondilit (AS) ise, spondiloartritler adı verilen bir hastalık grubu içinde yer alan, yaklaşık olarak her 200 erişkin bireyden birinde görülen kronik romatizmal bir hastalıktır. En önemli belirtisi bel/sırt ağrısı olmakla birlikte, çevresel eklem (örn: kalça) ve diğer organların (gözde üveit, inflamatuar barsak hastalığı) tutulumu da gözlenebilmektedir. AS hastaları için geçerli olan en önemli risklerden biri, hastalığın seyri sırasında omurgada hareket kısıtlılığı ve şekil bozukluğu (örn: kamburluk) gelişmesidir.4,5 AS, toplumdaki en üretken grup olan çalışma çağındaki erkekleri daha sık olarak etkilemektedir.6

Kaynaklar
1. Lee DM, Weinblatt ME. Rheumatoid arthritis. Lancet 2001; 358: 903-911.

2. Dhillon S et al. Etanercept; a review of its use in the management of rheumatoid arthritis. Drugs 2007; 67(8): 1211-1241

3. Caporali R et al. Treatment of rheumatoid arthritis with anti-TNF-alpha agents: A reappraisal. Autoimmunity Reviews 2009; 8: 274-280

4. Atagündüz P et al. Determinants of early radiographic progression in ankylosing spondylitis. J Rheumatol 2010; 37: 2356-2361

5. Haibel H, Sieper J. Use of methotrexate in patients with ankylosing spondylitis. Clin Exp Rheumatol 2010; 28 (Suppl 61): S128-S131