Mustafa Nevzat’ı ABD’li Amgen’in 700 milyon dolara alması ilaç sektörü temsilcilerine göre gelecek satın almaların ilk işareti.

Türkiye’nin en eski ilaç firmalarından Mustafa Nevzat’ın ABD’li Amgen firmasına 700 milyon dolara satışı, gözleri yerli ilaç sektörüne çevirdi. Sektör temsilcileri satışla ilgili değerlendirmeyi resmi olarak yapmaktan kaçınıyor, ama hepsinin ortak kanısı yerli ilaç firmalarına yabancı ilgisinin süreceği ve bu satış haberlerinin artacağı yönünde. Amgen firmasının Türkiye’ye Ortadoğu , Kuzey Afrika ve Türki cumhuriyetlere geçiş kapısı olarak kullanacağını belirten bir sektör yetkilisi “Böyle satışlar beklenmeli” dedi. Türk Eczacılar Birliği Başkanı Erdoğan Çolak da aynı fikirde. Türkiye ’nin birçok ülkeye açılan konumu ve gelişen pazar olması nedeniyle dikkat çekici olduğunu kaydeden Çolak, “Küresel firmalar kamu ve tüketici karşısında daha da güçlenebilmek için giderek tekel olmalarını sağlayacak alımlar yapıyor. Bu da onlardan biri” ifadesini kullandı.

Türkiye’nin halen ilaç piyasası olarak çok cazip bir pazar olduğunu vurgulayan ilaç sektörü yetkililerine göre, yabancı ilaç firmaları hazır ruhsatlı ürünleri bulunan Türk firmalarını satın alarak Türkiye’de boy göstermeyi kolay yol olarak tercih ediyor.

Tercih nedeni ruhsatlar
İlaç piyasasındaki araştırmaların azalması, küresel firmaların jenerik ilaç üretimini öne çıkarması da, Türkiye gibi gelişmekte olan pazarları daha da önemli kılıyor. Bu nedenle de, giderek artan satış haberlerinin devamının gelmesine kesin gözüyle bakılıyor. TEB Başkanı Erdoğan Çolak da, Türkiye’nin, Çin, Rusya, Hindistan , Brezilya gibi ülkelerle birlikte ilaçta gelişen 8 pazardan biri olduğunu söyledi. Küresel ilaç firmalarının kamu veya ilaç alıcılarının karşısında daha güçlü olabilmek için satın almalar gerçekleştirdiğini belirten Çolak, “Biz bu tür haberlerin daha artacağını düşünüyoruz. Ancak 20 yıl önce Türkiye’deki en büyük ilaç firmaları sayıldığında 20 firmadan 3-4’ü yabancı iken, şimdi tam tersi bir durum söz konusu. Listede sadece 3-4 firma var. İlaç stratejik bir ürün. Bu nedenle hükümetin, ilaçtaki yerli payının korunmasına sahip çıkmasını bekliyoruz” dedi. Çolak, “Piyasanın tamamen yabancılaşması, fiyat artışlarıyla hem kamunun hem tüketicinin ilaca ulaşmasında sıkıntıya neden olabilir” dedi.

Rakamlarla Türk İlaç sektörü

10.4 milyar dolar
2011 yılında, 10.4 milyar dolarlık ilaç piyasası ile Avrupa’da 6’ncı, dünyada 14’üncü sırada yer alıyor.

49
36’sı yerli, 13 tanesi de çok uluslu şirketler olmak üzere, toplam 49 adet ilaç üretim tesisi bulunmakta.

300
Yaklaşık 300 ilaç şirketi sektörde faaliyet gösteriyor.

10
On yıl içinde Türkiye ’nin 10. sırada yer alması bekleniyor.

Radikal